index

Inez van Lamsweerde


De maakbaarheid van lichamen, identiteit en sekse vormen voor Inez van Lamsweerde (1963 Amsterdam) een belangrijke inspiratiebron. Van Lamsweerde neemt onder andere vrouwelijke ideaalbeelden uit de massamedia als uitgangspunt en manipuleert deze met behulp van de 'paintbox'-computer. Haar fotografische werken konfronteren ons met een kultuur waarin het lichaam elke natuurlijkheid dreigt te verliezen.

De serie 'Thank you Thighmaster' (1993) bij voorbeeld ('thighmaster' is in Amerika een populair gymnastiekinstrument om de dijbeenspieren te verstevigen) bestaat uit foto's van naaktfiguren die het midden houden tussen een vrouw van vlees en bloed en een etalagepop. De vrouwenlichamen glanzen van perfectie, geen oneffenheid is te zien op de huid. Alleen gaat hun gladheid zo ver dat ze vreemd en seksloos zijn geworden. Van Lamsweerde verwijderde namelijk tepels, lichaamshaar en genitalien.

'Joan', 'Pam', 'Kim' en 'Britt' zullen nooit sporen van veroudering tonen. Ze zien er 'forever young' uit, meisjesachtigslank, tegelijkertijd wezenloos en zonder identiteit.

Voor de serie 'Final Phantasy' (1993) stonden drie-jarige kinderen model. Onbevangen kinderlijke onschuld heeft in deze serie plaatsgemaakt voor gekunstelde volwassenheid. Hun kunstmatige pose en de supergladde huid brengen een vervreemdend effekt teweeg. Bij nader inzien is het vooral hun gezicht dat dat effekt veroorzaakt: Van Lamsweerde verving de monden van de meisjes door mannelijke, volwassen monden met een geforceerde glimlach.

Op de tentoonstelling hangt werk uit de vier-delige serie 'The Forest' (1995). Opnieuw zijn sommige lichaamsdelen van de modellen vervangen door die van de andere sekse.

Klik hier voor vorige index