Marylene Negro


De Franse Marylene Negro (1957) opereert in het gebied waar de communicatie plaatsvindt. Zij werkt bij uitstek met het medium taal, onder andere om het hermetische van de kunst(instellingen) te doorbreken. Zo plaatste zij in het Consortium (Dijon, 1990) microfoons in de werkruimtes van het museumpersoneel. Het publiek kon via luidsprekers in de zaal elke gesprek volgen.

Haar installatie 'Mutation' (1990) bestond uit een lichttafel met een berg van duizenden ingeraamde dia's met slonk de berg doordat bezoekers de dia's meenamen.

Negro wil een dialoog aangaan met de ander en verwerkt letterlijk de resultaten daarvan in haar installaties. Voor een aantal tentoonstellingen vroeg ze iedereen die een uitnodigingskaart kreeg, een keuze te maken uit een aantal woorden (bij voorbeeld: een beetje/ veel/ bevlogen/ dwaas/ helemaal niet) en dat woord in te spreken op een antwoordapparaat. De opgenomen boodschappen werden in en buiten de tentoonstellingsruimte ten gehore gebracht (1992). Vorig jaar 'verhuurde' zij als gastkunstenaar van W139 de voorruimte. De ruimte die haar was geboden wenste zij door te 'geven' aan een ieder die deze (per dag) wilde huren.

Onlangs renoveerde zij in samenwerking met de Oostenrijkse kunstenaar Klaus Scheruebel haar appartement in Parijs. Zij heeft dit appartement, inclusief alle persoonlijke bezittingen en andere 'leefafdrukken' nu te koop aangeboden. In de tentoonstelling wordt dit proces gedocumenteerd.

Klik hier voor vorige index