3 januari 2020 (bijgewerkt 6, 9 en 23 januari 2020)
Als gevolg van een wachtwoordhack van een van de mailaccounts op onze mailservers zijn er in de nacht van 2 op 3 januari 2020 meer dan 16.000 spamberichten aangeboden (maar grotendeels niet bezorgd) aan mailadressen elders. Hierdoor wantrouwen diverse ontvangende mailservers (tijdelijk) vanaf onze mailservers verzonden berichten ook al zijn ze afkomstig van valide verzenders.
Antenna-users die mail versturen via bijvoorbeeld webmail.antenna.nl zullen naar verwachting de komende 48 uur hinder ondervinden: e-mails kunnen worden geweigerd. Ook als u berichten laat doorsturen naar bijvoorbeeld uw Gmail-mailbox kan dit probleem optreden.
Onze verontschuldigingen voor de overlast.
Update 6 januari 2020: doordat onze centrale mailserver door het spam-misbruik op, in ieder geval, de Barracuda zwarte lijst is geplaatst duurt het afleverprobleem nog even voort. Hoewel we ons hebben afgemeld, werkt dit langzaam door.
Mail naar domeinen die door Microsoft via Outlook.com worden afgehandeld, routeren we zo goed mogelijk om. Hetzelfde geldt voor KPNmail.nl (met hetnet.nl, planet.nl).
Update 7 januari 2020: de bezorgproblemen zijn grotendeels voorbij. Ontvangende partijen die min of meer obscure blacklists hanteren en deze niet verversen weigeren mogelijk nog berichten.
Update 9 januari 2020: sinds 8 januari beoordeelt Microsoft op basis van blacklist-bronnen ook de omleiding als onbetrouwbaar. Sinds de avond van 8 januari worden daarom de Outlook.com-bestemmingen naar weer een andere server omgeleid.
Update 23 januari 2020: Eergisteren heeft opnieuw wachtwoordhack tot een (bescheidener) spamgolf geleid. Overdag, dus we konden na een half uur ingrijpen deze keer. Vermoedelijke oorzaak: een verwaarloosd, oud wachtwoord.
Hoewel de hoeveelheid berichten veel kleiner is en we er snel bij waren, telt deze serie ongewenste berichten mee in de ‘reputatie’ van de mailserver. Geen plaatsing blacklists deze keer, maar een smet op de betrouwbaarheid van de server. Diverse ontvangende mailserver verbannen preventief onze centrale server voor een aantal dagen. Dit kan dus opnieuw tot geweigerde berichten leiden.
Tip voor 2020: kies een sterk wachtwoord voor je mailbox. In Roundcube (https://webmail.antenna.nl) is het wachtwoord te wijzigen via de instellingen (rechtsboven).