Interview in het Zoet
Op 15 januari 2016 publiceerde het Zoet een interview met Michael Polman directeur-bestuurder van Antenna Nederland. Een korte quote: “Antenna was in de jaren negentig de derde organisatie in Nederland die internet aanbood. Niet aan een breed publiek, maar aan maatschappelijke organisaties. Greenpeace, Artsen zonder Grenzen, Oxfam Novib, Cordaid, ze zijn al jaren kind aan huis in Nijmegen. Michael neemt ons mee in een aantal metaforen. Wij zien onszelf als hotelier, we hosten digitale diensten aan onze gasten, de maatschappelijke organisaties. Ik zal eerlijk zijn, want ik heb besloten hier wat openhartiger over te zijn, maar soms remt de sector ook wat af. De organisaties hebben zoveel te stellen met bezuinigingen, kampen met steeds kleinere budgetten voor innovatie. Maar wat moet ik als hotelier dan zeggen? Dank dat we u al die jaren hebben mogen herbergen, maar nu bent u niet meer welkom? Natuurlijk niet! We koesteren onze gasten en de duurzame relatie die we met ze hebben. We hebben twee rollen: die van kleuterjuffrouw en van brandweermannetje. De kleuterjuf faciliteert en ondersteunt, leidt niet, maar kijkt toe hoe anderen zich ontwikkelen. En als dat lukt, ben je daar hartstikke dankbaar voor. De andere rol is die van brandweermannetje. Ons team is veel kleiner dan dat van klanten. Zij gebruiken ons als brandweermannetje: als ze een probleem hebben, bellen ze ons. Bij Greenpeace ging iemand zes maanden naar Antarctica, dan springen we bij. Bij Cordaid ging een dame met zwangerschapsverlof, idem dito. We kennen al onze klanten bij de voornaam, dat vind ik echt uniek.” Lees het hele artikel hier.